ISOPARTNER on sitoutunut kestävää kehitystä edistäviin toimiin
Isona toimijana IPCOMilla, johon myös ISOPARTNER kuuluu, on yhdessä sidosryhmiensä ja muiden alan toimijoiden kanssa mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen ympäristömme on ja millaiseksi tulevaisuus ympärillämme muotoutuu. IPCOM toimii 19 maassa eri puolilta Eurooppaa ja työllistää yli 1500 ihmistä.
ISOPARTNERina olemme sitoutuneet IPCOMin määrittelemiin kestävän kehityksen linjauksiin ja toiminnan tavoitteisiin – haluamme edistää ja luoda toimintatapoja, joiden vaikutukset heijastuvat positiivisesti ympäristöön, luontoon ja meihin ihmisiin.
ESG – kestävyyden perusta
ESG ei tarkoita vastuullisuutta ja kestävän kehityksen edistämistä pelkästään ympäristön näkökulmasta, vaan se kattaa alleen muutkin vastuullisuuden muodot, eli sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vastuun sekä hyvän hallintotavan.
IPCOMin sitoutuminen vastuullisuuteen ja ESG-näkökulmiin on keskeinen osa sen liiketoimintaa: maapallon ja ihmisten suojeleminen on paitsi eettinen velvollisuus, myös liiketoiminnan menestyksen edellytys. Asian merkityksellisyyden vuoksi ESG-toimiin on sitoutettu koko organisaatio sidosryhmiä myöten:
- IPCOMin hallitus vastaa toiminnan suunnasta ja valvoo yhtiön kestävän kehityksen strategiaa sekä sen toteutumista.
- Jaettu vastuu yhdistää kaikki konsernin liiketoimintayksiköt työskentelemään ja osallistumaan ESG-tavoitteiden saavuttamiseen omilla alueillaan.
- IPCOM pitää yllä vuoropuhelua eri sidosryhmien, kuten asiakkaiden, toimittajien ja työntekijöiden kanssa, jotta heidän odotuksensa voidaan täyttää ja lisätä toiminnan vaikuttavuutta.
Kohti pienempää hiilijalanjälkeä yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa
IPCOM on sitoutunut vähentämään koko konsernin hiilijalanjälkeä vähentämällä toimintojen ja tuotteiden ympäristövaikutuksia kaikissa liiketoiminnoissaan.
Omassa toiminnassamme tämä näkyy muun muassa uusiutuvien energialähteiden valintana sekä sähköautoilun tai autottomuuden tukemisena: Vantaalla ja Turussa aurinkopaneelit keräävät energiaa rakennusten käyttöön ja Helsingissä sekä Vaajakoskella hyödynnetään hybridilämmitystä. Lisäksi toimipisteistämme löytyvät sähköautojen latauspistokkeet ja henkilöstölle on tarjolla työsuhdepolkupyörät autottomaan liikkumiseen.
Arvioimme vastuullisuuden näkökulmasta myös tuotevalikoimaamme: teknisen eristämisen tuotteilla voidaan konkreettisesti vaikuttaa ympäristön kannalta olennaisiin tekijöihin, kuten päästöjen vähentymiseen ja rakennusten turvallisuuteen. Olemme valinneet toimia yhteistyössä eristetoimittajien kanssa, jotka ovat sitoutuneet kestävään toimintamalliin sekä tuotteidensa osalta että kokonaisvaltaisesti prosesseissaan. Muun muassa Rockwool, Armacell ja Paroc ovat tehneet merkittävää tuotekehitystä parantaakseen tuotteiden ympäristöystävällisyyttä ja valmistuksen kestävyyttä.
Konkreettisten tekojen lisäksi olemme sitoutuneet edistämään ja lisäämään tietoutta eristämisen hyödyistä sekä ennen kaikkea sen positiivisista vaikutuksista ympäristöön. Tätä toteutamme muun muassa TIPCHECK-auditoinneilla, joissa kartoitetaan ne teollisuuden tuotantolaitoksen komponentit, joiden kohdalla eristämisellä voidaan saavuttaa eniten taloudellisia ja ympäristön kannalta merkittäviä hyötyjä.
Sosiaalinen vastuu kattaa kaikki, joiden kanssa toimimme
Sosiaalinen vastuu ei tarkoita pelkästään vastuuta työntekijöistämme, vaan yleisesti vastuuta ihmisistä, joiden kanssa toimimme arjessa asiakkaat ja yhteistyökumppanit mukaan lukien. IPCOM on linjannut sosiaalisen vastuun tavoitteisiin muun muassa läpinäkyvyyden lisäämisen ja osallistavan kulttuurin vahvistamisen, osaamisen jatkuvan kehittämisen sekä työpaikkojen luomisen.
Työntekijöille haluamme mahdollistaa arjessa hyvinvoinnin ja edistää jaksamista niin henkisellä kuin fyysisellä puolella. Teetämme säännöllisesti työhyvinvointikyselyt koko henkilöstölle ja varmistamme, että meillä on ajantasainen suunnitelma mahdollisten epäkohtien korjaamiseksi.
Viimeisimmässä kyselyssä positiiviseksi nousi muun muassa työntekijöiden osaamisen hyödyntäminen – työssään heillä on joka päivä mahdollisuus tehdä sitä, mitä he parhaiten osaavat.
Sosiaalinen vastuu ulottuu myös asiakkaisiimme. Asiakastyytyväisyys on meille yksi todella merkittävä toimintaa ohjaava arvo ja panostamme sen toteutumiseen arjessa monin keinoin. Laadukas ja asiantunteva palvelu onkin yksi syy, miksi asiakkaamme meidät valitsevat, kuten käy ilmi tekemästämme asiakastyytyväisyyskyselystä.
Liiketoiminta pohjaa rehellisyyteen
Hyvä hallintotapa sisältää sen, miten yrityksessä tehdään päätöksiä ja miten muun muassa läpinäkyvyys ja etiikka näkyvät toiminnassa.
IPCOMin sitoutuminen vahvaan hallintotapaan, sääntöjen noudattamiseen ja eettiseen toimintaan lähtee yrityksen perusarvoista ja luo perustan päivittäiselle liiketoiminnalle. IPCOMin ja sitä kautta ISOPARTNERin menestys riippuu luottamuksesta ja ammattimaisuudesta tärkeimpien sidosryhmiemme eli työntekijöidemme, kaupallisten kumppaneidemme, osakkeenomistajien, valtion viranomaisten ja suuren yleisön kanssa.
Vankkumaton sitoutumisemme rehellisyyteen sekä oikein tehtyyn liiketoimintaan on olennainen osa sitä, millainen IPCOM ja sitä myöten me ISOPARTNERina olemme.
EcoVadis kestävän kehityksen luokitus
IPCOM suorittaa vuosittain EcoVadis-kestävyysarvioinnin ja -luokituksen. EcoVadis on kansainvälisesti tunnustettu yritysten kestävyysluokitusten tarjoaja. Arviointi perustuu räätälöityyn kyselylomakkeeseen, joka on suunniteltu arvioitavan yrityksen koon, toimintamaiden ja toimialan mukaan. Se arvioi yritystä neljän pääteeman mukaan: ympäristö, työ- ja ihmisoikeudet, etiikka ja kestävät hankinnat.
Elokuussa 2024 IPCOMille on myönnetty Committed Badge. Tämä tunnustus osoittaa koko konsernin sitoutumisen kestävään kehitykseen ja asettaa toiminnalle jatkossakin korkeat standardit.